De jeugdharmonie verzorgt een tweetal grote concerten per jaar. Traditioneel zijn ook het jaarlijks aperitiefconcert op de eerste zondag van november, en het kamp daar net voor. In 2005 is het orkest ook op reis geweest naar Disneyland, waar een concert gegeven werd. In 2010 gingen ze samen naar Phantasialand in Duitsland.

Historiek

Het begon allemaal in de zomer van 90: de Bellegemse muziekschool bestond zowat 2 jaar en enkele gemotiveerde mensen van de Culturele werkgroep wilden de jeugd van Bellegem en omstreken begeleiden en steunen in het samen musiceren. Zo werd Johnny Cneut aangetrokken en kon men op zondag 9 september 90 van start gaan met wat men het samenspel noemde.

Enkele maanden later zaten 28 muzikanten zo fier als een gieter hun kerstliedjes te spelen tijdens het eerste publieke optreden. De pastoor schreef in het parochieblad: "het was perfect". Met heimwee denken sommigen terug aan de periode van Alle vogels zijn er al en de prille romantiek. We hadden toen nog gitaren en een accordeon in ons midden.

In 1992 verschenen we voor het eerst op de affiche van de jaarlijkse Play-In te Marke. Na een wedstrijd en een verkiezing kreeg het samenspel, dat intussen officieel het jeugdensemble geworden was, de naam Fantasia (een vondst van Xavier Van Betsbrugge).

Een dergelijke bende vraagt heel wat organisatie en zo werd er een bestuur samengesteld. Jean-Marie Roobroek, de stichter en bezieler, wordt voorzitter. Het liefdevolle Fantasia werd geadopteerd door de Muziekvereniging de Sint-Leonardszonen die 111 jaar daarvoor (in 1881) het levenslicht zag. In 1993 waren we klaar voor ons eerste aperitiefconcert in het najaar. Verder waren de optredens talrijk, enkele klassiekers: het lenteconcert met de Sint-Leonardszonen, de proclamatie van de muziekschool, de carnavalsrepetitie met pannekoeken, de receptie voor de ouders aan het einde van het werkjaar, ...

In 1994 werden de banden met de jeugdharmonie van Aalbeke aangehaald om samen onder de naam Kortrijk-Zuid een concertreis in Duitsland te verzorgen. Het bleef niet bij deze enkele uitstap, er werd ook samen in België geconcerteerd dit jaar.

In de zomer van 94 werd het bestuur van Fantasia grondig hervormd. Enkele maanden later neemt Johan Van Betsbrugge de voorzittersfakkel van Marcel Lauwers over. Zo kunnen we in 1995 goed voorbereid naar Neerpelt trekken, waar we deelnemen aan het Europees festival voor jeugdkorpsen. In januari van datzelfde jaar wordt Jeugdensemble uit onze titel geschrapt en opteren wij voor de naam Jeugdharmonie Fantasia.

In 96 start een andere mooie gewoonte: het Fantasiakamp kort voor het aperitiefconcert. In 96 werd het Ieper en in 97 werd Merelbeke onze bestemming. Het werkjaar 96 kende een prachtig slot: een verbroedering met de jeugd van Zele. En dat er verbroederd werd!! Dit Fantasiakamp is tot op heden nog steeds een jaarlijks terugkerende activiteit, een hoogtepunt voor de leden.

Intussen had Johnny zowat een jaartje vroeger een stapje achteruit gezet. Chris Denys werd zijn opvolger. Hijzelf is inmiddels vervangen (sinds november 97) door Herbert Matton. Gelukkig hadden we Olivier Van Betsbrugge die als interim-dirigent het stokje in handen nam tussen september en november 97.

In februari 1998 was het weer feest, we konden dan onze nieuwe vlag inwijden, een prachtige creatie van het huis Waelkens. U kan ze bewonderen op onze concerten in Bellegem. Naar aanleiding van het feest rond de vlaggenwijding werd ook de nieuwe CD van Fantasia voorgesteld, een terugblik op de periode 1990-1997.

In 2005 vierde Fantasia zijn 15-jarig bestaan. Dat werd passend in de verf gezet met concertreis naar Disneyland Parijs. Een activiteit waar vele toenmalige muzikanten met veel nostalgie aan terugdenken.

In oktober 2007 nam Jeugdharmonie Fantasia deel aan de Vlamo provinciale orkestwedstrijd. Fantasia behaalde er een erg mooi resultaat: een eerste prijs in de 1e afdeling.

In 2013 besloot Herbert Matton, die intussen al 15 jaar dirigent was van de jeugdharmonie, om een stapje opzij te zetten. Thari Verloove nam het dirigeerstokje van Herbert over, die zelf plaatsnam tussen de muzikanten op bastuba. Onder leiding van Thari nam Jeugdharmonie Fantasia in Oktober 2014 deel aan de provinciale orkestwedstrijd van Vlamo, waar ze een grote onderscheiding behaalden in de eerste afdeling.

Thari bleef dirigent tot ze in 2016 de vereniging verliet, waarna Kevin Casteleyn het stokje van haar overnam. Met Kevin kende de jeugdharmonie verdere succesvolle jaren en kwam het orkest heelhuids door de Coronapandemie. Ondanks het feit dat de repetities bijna 2 volle jaren stil gelegen hebben bleef de jeugdharmonie een geëngageerde groep jonge muzikanten. In 2023 besloot Kevin afscheid te nemen van het orkest, enerzijds door een verhuis naar de andere kant van het land, en anderzijds door drukke beroepsbezigheden.

Sinds augustus 2023 is Micheline De Waele dirigent van Jeugdharmonie Fantasia.